ISF 2020

מוזיאון, אנדרטה, טלפון חכם: העברת זיכרון השואה בדור דיגיטלי


שבעים וחמש שנים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, זכרון השואה ממשיך לשחק תפקיד בדיונים אודות זהות לאומית, ביטחון, ויחס למיעוטים בארץ ובעולם. במדינות רבות הוא מעצב מדיניות בנגוע לשימוש באלימות ומהווה אמת מידה לקביעת נורמות אתיות.

בעידן הנוכחי, לאחר פטירתם של מרבית הניצולים ועדי הראייה , זכרון השואה מועבר בעיקר באמצעות מוזיאונים ואנדרטאות, סרטים, ובמידה הולכת וגדלה  גם מדיה דיגיטלית. איך מעבירות צורות מדיה חדשות אלה את זיכרון השואה, ובאיזו מידה משנים אמצעים אלו את מהות הזיכרון? מה היחס בין מדיה דיגיטלית לצורות זיכרון המעוגנות במרחבים קונקרטיים כמו מחנות מוות, מוזיאונים ואנדרטאות? האם מדיה זו מבכרת צורות מסוימות של זיכרון? האם היא מייצרת צורות שונות של סולידרויות בין אנשים? האם המדיה הדיגיטלית מעצבת את הזיכרון באופנים דומים בתרבויות שונות – למשל, בישראל ובגרמניה? אלו הן חלק מהשאלות שבהן עוסק מחקר זה.

המחקר יתעד את ייצוגי השואה במדיה חברתית ויעקוב אחר דפוסי תפוצתם, יבחן את השימוש במדיה זו באתרי זיכרון ובמוזיאונים. אם מוזיאונים ואתרי זיכרון של השואה נועדו לספר אמיתות היסטוריות, לספק מעין פיצויים סמליים עבור הנספים, ולשמש כסוכני חינוך מוסרי, המחקר הנוכחי בא לבדוק האם ובאיזו מידה, המדיה הדיגיטלית מאתגרת או מסייעת להשגת מטרות אלה.


The memories of the Shoah continue to inform debates over national identity, security, and relations to minorities in Israel and elsewhere. They shape policies over the use of violence, and serve as an international lodestone for determining ethical norms. In a generation in which few survivors and eyewitnesses remain, the Shoah is increasingly transmitted through museums and monuments, mass media and increasingly, digitalized media forms. 

How do new media technologies transmit the events and how do digital media change memory praxis? How do digital forms interact with more established practices of memory that are anchored in places – such as visits to concentration camps, museums and monuments? Do they privilege certain kinds of memories and foster different social solidarities? Does global digital technology influence Shoah memory in the same way across cultures - say in Israel and in Germany? These some of the major questions engaged by this project.

The project will document the representations of Holocaust sites and ceremonies on social media, conduct ethnographic observations of the use of social media at memorial sites and museums. Memorials and museums of the Shoah sought to tell historical truths, provide symbolic reparations for the dead, and be agents of moral education. The proposed project will assess how digital memory reinforces or challenges these goals.