טקס בוגרים 12.6.18
דברי הדיקן, פרופ' חיים היימס:
 
נשיאת האוניברסיטה - פרופ' רבקה כרמי, בוגרים/ות יקרים/ות, משפחות יקרות, ראשי המחלקות וראשי תוכניות, חברי/ות הסגל האקדמי.
השנה, מדינת ישראל חוגגת 70 שנה והאוניברסיטה מתקרבת לשנת היובל שלה. לאחרונה, קראתי מחדש את ספרו של חוזה המדינה, אלטנוילנד – ארץ ישנה חדשה, או כפי שכתוב בכותרת המשנה:"אם תרצו, אין זו אגדה", שיצא לאור בשנת 1902, בין הקונגרס הציוני החמישי שהתקיים בבזל והשישי שהתקיים ב-1903. סיפור המסגרת מתאר את פלשתינה בשנת 1902 כארץ חרבה וריקה ואז, כאשר הגיבורים, הדוקטור פרדריך לבנברג ומר. קינגסקורט, חוזרים אליה לאחר עשרים שנות התנתקות וחיים באי בודד (כמובן עם משרתים) הם מגלים שהארץ שינתה לגמרי את פניה. חברה חדשה קמה המביאה לכדי שלמות רעיונות והמצאות שהיו קיימים קודם באירופה ובארה"ב. הרצל היה חוזה במובן הזה שהתיאור שלו את ארץ ישראל בשנת 1923 עם קידמה טכנולוגית, צורת התארגנות פוליטית-חברתית שמשלבת בין שוויון וקפטליזם, פתיחות וסובלנות כלפי מהגרים ותושבים שאינם יהודים, הוא מהפכני ומעורר פליאה.
בספרו, כשהרצל עוסק בחיי הרוח של חברה החדשה, הוא מספר על התארגנות שאמורה לקרות כל עשרים וחמש שנה כאשר מתקיימת אסיפה של כל האינטלקטואלים הגדולים של האומה בין שהם חיים בארץ ובין שלא. במפגש הראשון שהתקיים על אונייה בשם "פוטורו (Futuro) - עתיד", דנו ענקי הרוח בנושאים כגון: יצירת קהילה מודרנית, חינוך באמצעות אומנות, רפורמה קרקעית, ארגון מדיניות הרווחה, דאגה לעובדים, תפקיד האישה בחברה מתוקנת, פיתוח טכנולוגיה, מחקר – ייעודו ויישומו.
אם מדינת ישראל היא המקרו-קוסמוס של חלומו של הרצל, האוניברסיטה היא המיקרו-קוסמוס. הרצל ראה חשיבות גדולה בעיסוק האינטלקטואלי כחלק מבניית האומה והתעצמותה הפיזית והרוחנית. עכשיו אנו חיים את ה-futuro / העתיד של הרצל, אבל נדמה שמעט שכחנו את המהות של האוניברסיטה, שהיא לקדם ולהעמיק את הידע האנושי ולפתח כלים ותובנות למען יצירת חברה בריאה, משכילה, אכפתית ומעורבת. אנו עדים לנטייה לזנוח את ההשכלה הרחבה והאינטגרטיבית לטובת הצטמצמות לתחומים לימודיים ומקצועיים צרים וממוקדים. לכאורה זה מה ששוק העבודה דורש ובאוניברסיטה, אנו חייבים להיות כרויים לדרישות השוק ולתופעות כלל עולמיות שגם משפיעות עלינו כאן. המטרה שלנו צריכה להיות הכשרת סטודנטים בתחומים ספציפיים וממוקדים כדי להכין אותם בצורה המיטבית להשתלבות בשוק העבודה. לטעמי, הרחקנו לכת בזה והצטמצמנו מדי. יותר מדי נצמדנו למודל הדיצפלינות כפי שהתפתחו במאה השנים האחרונות ושכחנו מעט את המטרה העיקרית של ההשכלה האוניברסיטאית, את המהות של ההשכלה עצמה. נהיינו יותר מדי תכליתיים בבחירות שלנו, ופחות סקרנים, לחשוב, לשאול, להבין, לאתגר, לטעות, ללכת לאיבוד, ולפתוח אפיקים חדשים.
אנו פחות מעוניינים להרחיב את האופקים שלנו ונדמה ששכחנו את ההנאה בלימוד לשמו, לימוד לשם הנאה והרחבת הנפש והדעת. אנו מתמקדים במה שאנו חייבים לדעת לשם קבלת הציון, ושוכחים להרים את הראש ולראות את מה יש מעבר. אתם בחרתם (ובצדק!) ללמוד בפקולטה המשלבת מדעי הרוח והחברה, בחירה המאפשרת ומעודדת אתכם להסתכל מעבר לתחומי הלימוד שלכם, ולהרחיב את השכלתכם.
מסיבות שונות ומגוונות הקשורות לעצם הקצב ודרישות החיים במדינה הזאת, אתם מקבלים את התואר שלכם כמעט שנה לאחר הסיום הרשמי של הלימודים, כמעט שנה לאחר שיצאתם מההרצאה האחרונה בקורס האחרון של התואר. כבר יצאתם אל העולם הגדול והתחלתם להתנסות, ואם הצלחנו בזמן ששהיתם איתנו כאן, השאלות מיד מתחילות לצוף. השנה הזאת נותן לכם זמן ופרספקטיבה ומאפשרת לכם לבחון אם מה שלמדתם כאן מועיל, מיטיב ושימושי. 
האם עשינו את המוטל עלינו כאוניברסיטה, פקולטה ומחלקה? האם נתנו לכם את הכלים להתמודד נכוחה עם המציאות המורכבת המעמידה בפנינו יום יום שאלות של חיים ומוות, אמת ושקר ודילמות מוסריות? האם הכנו אתכם לעולם בו תצטרכו כל הזמן לנווט בין זכויות וחובות, חיי הפרט וחיי הציבור, האינדווידואל מול הקולקטיב? האם בזמן ששהיתם אתנו, עודדנו אתכם מספיק לקרוא יצירות ספרותיות, מאמרים מחקריים מעמיקים ומאתגרים? האם הבאנו אתכם להתווכח, לבנות טיעון, לשכנע אחרים, להטיל ספק, להיות ביקורתיים, להקשיב כשאחרים מדברים, להיות סובלן לשמוע דברים שאינם לרוחכם, אך לדעת גם לעמוד על שלכם? האם נתנו לכם כלים ליצירת קשרים עם אחרים, לעזור לזולת, לדבר בנימוס, לכבד את האחר? אני מקווה שהתשובה לשאלות האלו היא כן רבתי! הספר אלטנוילנד מדגים את החשיבות של פרספקטיבה, של מעבר הזמן, של חשיבות הניסיון והתהייה, את עוצמת התפקיד שלנו כמחנכים ושלכם כסטודנטים לשעבר ואזרחים הרוצים לחיות ולהשתלב בארץ. אנחנו לא מתיימרים לראות רחוק או טוב יותר מאנשים אחרים, אבל, כמו הרצל, אנחנו כן מבינים את החשיבות בשימוש בארגז כלים מגוון המאפשר לראות ולנתח את המציאות, ולהרגיש צורך לא לשבת ממול, אלא להיות מעורב ביצירת ההווה ולעצב את פני החברה בישראל ובעולם. אין לנו מונופול על האמת, ואנו מבינים שהחיים אינם שחור ולבן אלא פלטה מרתקת ומאתגרת של צבעים וגוונים. השאיפה שלנו היא להשתמש ביכולות שלנו כדי לעשות טוב בעולם כי אנו מבינים שמוטלת עלינו אחריות.
השנים האחרונות הן תקופה של טלטלות לא פשוטות בישראל ובעולם. ראינו שההבחנה בין אמת ושקר התטשטשה וכן שניתן כביכול אפילו להמציא עובדות. כאשר אפשר להתווכח אם אירוע כזה או אחר בכלל התרחש, או האם אדם זה אמר דבר זה או אחר למרות שיש צילום של האירוע בו הדברים נאמרו, ברור שיש לנו בעיה. יום יום, אנו מקבלים דוגמאות מאוד מוחשיות לתופעה שהיא תוצר, בין השאר, של העולם הדיגיטלי בו כל אחד יכול לכתוב, לשנות או ליצור את המציאות כפי רצונו ולסחוף אחריו אנשים רבים. הסכנות כאן רבות ואנו צריכים לעמוד על המשמר ולהגן בחירוף נפש על חופש הביטוי מצד אחד, והדבקות באמת מצד שני. חלק מאותו ארגז הכלים בו ניסינו לצייד אתכם הוא היכולת להבחין בין אמת לשקר, לנסות לתת פרשנות הגיונית לעובדות, וליצור הבנה טובה יותר של המציאות.
עדיין מרחף מעלינו הניסיון לכפות על האקדמיה קוד אתי שיקבע את גבולות המותר והאסור להיאמר בשיעור – הרעיון הוא להביא לכך שמרצים ומרצות לא יביעו את דיעותיהם הפולטיות במסגרת הקורס. זהו כמובן צעד מרחיק לכת, מסוכן ואבסורד. הרי מטרת הלימודים, מעבר להעברת ידע בתחום הנלמד, היא ללמוד להיות ביקורתיים, לא לקבל דברים כמובנים מאליהם, לשאול שאלות קשות, ולבחון סוגיות מכמה שיותר פרספקטיבות. כמעט שאין תחום לימוד בו המציאות העכשווית על כל מורכבותה אינה נוכחת. מי יגדיר מהי פולטיקה? האם בשנת ה-70 למדינת ישראל, קריאה ופרשנות של מגילת העצמאות מותרת בכיתה? האם עיסוק בקוליניאליזם לא עלול להתפרש כהבעת עמדה על המציאות שלנו עכשיו? האם דיון במודלים כלכליים שונים הוא בבחינת הבעת עמדה בעד או נגד המדיניות של הממשלה? האם ויכוח על הבנאליות של הרוע ושאלות מוסריות יכול להתקיים מבלי חשיבה על החברה בישראל היום? האם דיון בשאלות הנוגעות באפלייה עדתית, גזענות, כור ההיתוך או מיזוג גלויות, פליטים או מבקשי מקלט הן מחוץ לתחום? יש כנראה מי שחושב שהסטודנטים שלנו אינם יודעים להתווכח, אינם יודעים להיות ביקורתיים, אינם יודעים לעמוד על שלהם, אינם יודעים להביע עמדה ולנמק את עמדותיהם.
יש מי שחושב שאנו מלמדים את הסטודנטים שלנו לקבל כל מילה שיוצאת מפינו כאמת ואין בילתה. זהו כמובן סילוף של האקדמיה ופגיעה מהותית ביכולת לפתח דיון וחשיבה ביקורתית שהם כה חשובים. חשוב להדגיש שאין זה אומר שהכל מותר ושאין גבולות לחופש האקדמי. יש לאוניברסיטה שלנו קוד אתי שמגדיר את האסור והמותר שנוסח תוך כדי קיום דיון פתוח וענייני בין חברות וחברי הסגל, והמסמך מבטא את ההסכמה שהושגה כתוצאה מהיכולת לבטא עמדה שונה, לבקר, לשאול, לשמוע ולהשמיע.
ברוח דבריו של הרצל, אני פונה שוב למגילה השישית, היא מגילת העצמאות, בה כתוב: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין,תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".החובה מוטלת עליכם לעשות את המדינה והעולם מקום טוב יותר. אני יודע שאני שם עליכם מעמסה מאוד כבדה, אולי כבדה מדי, אך אתם דור העתיד ואתם תקבעו איך תיראה מדינת ישראל בשנת ה-100 שלה. אני רוצה לבקש מכם: הרימו את הראש מהמסכים, צאו מהווטס-אפ, טוויטר, טלגרם, אינסטגרם, ופייסבוק. תסתכלו על העולם סביבכם, על האנשים שצועדים לידכם ברחוב, בעבודה, בבית. תהיו שגרירים טובים של האוניברסיטה ותשמרו אתנו על קשר. אנחנו סומכים עליכם ומקווים שעשינו את המוטל עלינו, ועכשיו תורכם!
לפני סיום, אני רוצה להודות בשמכם ובשמי לצוות המקצועי והמסור של הפקולטה בניצוחה של הגברת רחל דמרי, ראשת המנהל בפקולטה. בזמן שהשקעתם את זמנכם בלימודים ובחיים הסטודנטיאליים, הצוות המנהלי והטכני של הפקולטה, מהממונות על המנהל במחלקות ורכזות הסטודנטים, עובדי האחזקה ועובדי הניקיון עבדו מאחורי הקלעים ובמקצועיות רבה כדי לדאוג שתוכלו לעבור את שנותיכם באוניברסיטה במינימום של הפרעה. הן טיפלו בבעיות כשעלו, ואני יודע שהרבה מהן גם שימשו אוזן קשבת ותמיכה מוראלית בעת הצורך – ועל כך אני רוצה להודות להם. עובדות לשכת הדיקן הובילו את המאמץ הגדול לתכנון וביצוע של הטקס הזה וכן הטקסים המחלקתיים שיתחילו מיד לאחר סיום הטקס הזה – מגיע להן מחיאות כפיים לאות תודה.
לסיום, אני מבקש לחזור למילותיו של חוזה המדינה, הרצל, באחרית הדבר של אלטנוילנד – ארץ ישנה חדשה. הוא כותב:"היה בדעתי לכתוב סיפור עם מוסר השכל. יהיו שיאמרו: יותר סיפור ממוסר השכל. אחרים יאמרו: יותר מוסר השכל מסיפור". והוא ממשיך וכותב: "החלום אינו שונה בהרבה מן המעשה, כמו שחושבים רבים. כל מעשיהם של בני האדם היו פעם חלומות; כל מעשיהם יהיו מן הימים לחלום". מבמה זו, אני מעודד אתכם לחלום ולעשות, שחלומותיכם יהפכו למעשים, מעשים שיש בהם לתרום לא רק לכם ולמשפחותיכם, אלא גם לחברה, למדינה ולעולם. זה הזמן שלכם לדבר ולא לשתוק, לאהוב ולא לשנוא, ולעשות ככל שבידיכם לקרב את השלום – "אם תרצו, אין זו אגדה".
בהצלחה בכל אשר תעשו!
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image