מיומנו של חוקר- ד"ר חיים וייס
image

לפני כמה שנים, בערב ל"ג בעומר, חזרה בתי הבכורה מבית הספר ובידה חוברת קטנה המתארת את מרד בר-כוסבה (המוכר לנו יותר בשם "בר כוכבא"). הטקסט שנכתב על ידי משרד החינוך, שיקף נאמנה את דימוייו של בר-כוסבה בשיח הישראלי והציוני כמעין איקונה של דמות הצבר האולטימטיבי: לוחם גיבור, יפה תואר ובעל כוח פיזי עצום. בר-כוסבה מתואר בטקסט כמי שהוביל את עמו לניצחונות מפוארים וחירות מדינית ופוליטית. המפלה הקשה אותה נחל בר-כוסבה בסופו של המרד ותוצאותיה האיומות הוזכרו במעומעם ולא היה בהם כדי לפגוע פגיעה של ממש בדימויו כגיבור לאומי. 

חוברת זו, על מורכבויותיה ההיסטוריות, התרבותיות, התיאולוגיות והפוליטיות, הובילה אותי למסע מחקרי בעקבות דמותו המרתקת והאניגמטית של שמעון בר-כוסבה, מפקד המרד האחרון כנגד הרומאים שהתרחש ביהודה בין השנים 132 – 135 לספירה. המחקר בו אני עוסק מבקש כהגדרתו של ההיסטוריון מארק בלוך לקרוא את הנרטיב לאחור, לגלגל את סרט הצילום מהסוף להתחלה. דימוייו המאוחרים של בר-כוסבה בשיח הישראלי והציוני משמשים כנקודת מוצא למחקר הבוחן את גלגוליה הרבים של הדמות בתחנות שונות לאורך ההיסטוריה: משלהי העת העתיקה בכתביהם של אבות הכנסייה וחז"ל, עבור דרך ימי הביניים אל ספרות ההשכלה והשיח הלאומי והציוני בן זמננו. 

עוצמתו של מרד בר-כוסבה, הצלחותיו המרשימות בשלביו הראשונים ותוצאותיו האיומות והרצחניות הפכו את המרד ובעיקר את בר-כוסבה שעמד בראשו לאובייקט של התבוננות ובחינה  תרבותית סביב שאלת פולחן האישיות והפיכתו של מנהיג צבאי היסטורי לגיבור תרבות ולמי שטמונות בו תכונות משיחיות. כך למשל השיח הנוצרי בשלהי העת העתיקה כמו גם בימי הביניים ביקש לרומם את דמותו ולהציגו כמשיח. הנוצרים אף היו הראשונים לכנותו בשם המוכר לנו בר-כוכבא (במסורת היהודית שם זה יופיע לראשונה רק במאה ה-16) וכתוצאה מכך להדגיש את כישלונו התיאולוגי כמשיח אל מול הצלחתו של משיח האמת ישוע. לעומת זאת הספרות היהודית בת התקופה מגלה אמביוולנטיות רבה סביב שאלת משיחיותו וזאת כדי למזער את הנזק התיאולוגי של כשלון המרד, כמו גם כדי לסמן את עצמם כתרבות מיעוט המבקשת לשמר את הקיים ולהימנע מעימותים מיותרים עם השלטון תחתיו הם חיים.  

בעת החדשה, בעקבות ההתעוררות הלאומית של המאה התשע עשרה ועליית קרנם של נרטיבים היסטוריים לאומיים שבה ועולה דמותו של בר כוסבה ושאלת משיחיותו ביתר שאת. מצד אחד דמותו זוכה להאדרה ברומנים היסטוריים פופולאריים ובהם הוא מתואר כלוחם גיבור עז נפש המוליך את עמו לקראת גאולה מדינית ושחרור משעבודה של רומי. מצד שני ההיבטים המשיחיים-תאולוגיים בדמותו מועלמים כמעט לחלוטין וזאת כדי להתאימו למודל הלאומי ההולך ומתפתח גיבור המציע לעמו גאולה לאומית ומדינית העומדת בניגוד לגאולה הדתית.   

ד"ר חיים וייס הוא מרצה במחלקה לספרות עברית